Coronaseries


Mijn ‘Corona-beelden’ begonnen al begin 2020 naar boven te borrelen. Ik had net een uitnodiging voor een verblijf in Shanghai aangenomen en een vliegticket geboekt. Twee dagen later kwam het eerste coronanieuws. Zorgen maakte ik me nog niet, Wuhan ligt zo’n 800km van Shanghai vandaan, maar moest door de vele beelden met mondkapjes wel denken aan een fotoserie die ik 18 jaar eerder was begonnen.
De serie bleef liggen omdat ik moeder werd en er allerlei andere dingen op mijn pad kwamen.

In die foto’s, portretten met de zelfontspanner, onderzoek ik afkomst en folklore. Ik kruip in de huid van iemand uit een volk wat hadden kunnen bestaan. Ik ben als het ware op ontdekkingsreis in mijn eigen habitat. Net voor de lockdown was ik begonnen met een hervatting van die serie. Samen met vriendin-collega Suzan Reither experimenteerden we in de fotostudio van het Afrikamuseum. Daar kwamen enkele interessante beelden uit. Vervolgens begon de lockdown en kroop ik weer in mijn dubbelrol van beeldmaker en model. Het mondkapje wat ik eerder in 2002 gebruikte na een inspirerende reis naar Vietnam werd nu mijn verbindende element voor de Coronaseries. Het zijn tien portretten geworden.
*
My ‘Corona images’ started bubbling up at the beginning of 2020. I had just accepted an invitation for a stay in Shanghai and booked a plane ticket. Two days later, the first corona news came. I wasn’t worried yet, Wuhan is about 800km from Shanghai, but because of the many images with mouth caps, I was reminded of a photo series I had started 18 years earlier. The series was shelved because I became a mother and all kinds of other things came my way.

In those photos, portraits with the self-timer, I explore origins and folklore. I take on the role of someone from a people that could have existed. I am, as it were, on a journey of discovery in my own habitat. Just before the lockdown, I had started a resumption of that series. Together with friend-colleague Suzan Reither, we experimented in the photo studio of the Africa Museum. Some interesting images emerged. Then the lockdown started and I got back into my double role of image maker and model. The mouth mask I used earlier in 2002 after an inspiring trip to Vietnam now became my connecting element for the Coronaseries. It has become ten portraits.